Hvad er skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelse er betændelse i muskel og senefæste på forsiden af underbenet. De mest typiske symptomer, du vil kunne mærke i forbindelse med skinnebensbetændelse er:

• Smerter på forside af underbenet
  • Ubehag i benet
  • Kan blive så voldsomt at man også har smerter under hvile

Oftest vil smerterne starte med at komme under og efter træning. Som tiden går, vil belastningen komme tidligere og tidligere i forbindelse med træning. Hvis du forsætter din træning, kan det altså i værste tilfælde mærkes, selv når du er inaktiv.

Sådan opstår skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse kommer af for meget belastning, og det er en af de mest normale belastningslidelser. Belastningen kommer oftest i forbindelse med intense træningsperioder, og det kan være svært at komme af med, hvis du forsætter i det tempo, der her udløst det.

Grunden til smerterne er, at der dannes arvæv og betændelse på hinden omkring muskulaturen. Derved kan der føles trangt for musklerne på undersiden af benet. I mange tilfælde skyldes det ikke kun belastningen, men også din fodstilling. Nogle har en tendens til at ’falde ind’, når de løber. Og derved sætter man unødig belastning på nogle muskler i underbenet.

Behandling og forebyggelse af skinnebensbetændelse

Her hos os i Gladsaxe kan vi hjælpe dig med at få lavet de rigtige skinnebensbetændelse øvelser, så du kan komme dig over det. Det er vigtigt, at du får de rigtige øvelser, så der ikke kommer unødvendig belastning, som kan forværre tilstanden.

Nogle af de øvelser vi vil give dig i forbindelse med din skinnebensbetændelse behandling er forbyggende. Det vil primært være øvelser, som hjælper med at styrke din ankel, da betændelsen, som sagt, kan komme af forkert fodstilling.

Men som vi også har nævnt tidligere, så er alfa omega, at du ikke forsætter samme belastning, som det er opstået under. Vi står naturligvis klar med sparring og vejledning hele forløbet igennem, og vi vurderer, om skaden har brug for behandling på briks, som kan blive kombineret med genoptræning.

Har du spørgsmål?

Kontakt os på [email protected]  +45 20 30 68 09